מטפלת זוגית ברחובות | מטפלת משפחתית ברחובות
טיפול זוגי ברחובות | טיפול משפחתי ברחובות
דף הבית >> טיפול בחרדות ודיכאון
טיפול בחרדות ודיכאון          
 

   
אז מה זה חרדות בעצם?
הראיתם פעם את החתול כשהוא נדרך בבוא הכלב העוין לקראתו? או כשהוא נאלץ להילחם על הטריטוריה שלו אל מול אויבו החתול האחר?
החתול מסתמרר, שריריו מתכווצים והוא, על כל גופו, מתכוונן לפעולת ההגנה התקיפה.
אילולי המערכת האוטומטית שבמוחו הייתה מגיבה במהירות, הוא לא היה מספיק להיערך להגנתו בבא הסכנה..
כך גם אצלנו, בני האדם, המערכת להגנה על הישרדותנו פועלת. כשאנו חשים בסכנה באיום שהוא גם חוויה רגשית, חברתית, וגם סכנת חיים ממשית, אנו חווים את הרגש החיוני להישרדותנו שהוא הפחד. אילולי הפחד, המעורר אותנו בזיהוי הסכנה של פגיעה בנו, אולי לא היינו נערכים להגנתנו במהרה. על כן, כשאנו מפחדים זה אומר שהמערכת שלנו עובדת באופן הבריא לחיינו. אולם עם חלוף הסכנה, אנו יכולים להרפות ולהרגע. כשהפחד מופיע, באופן אוטומטי מערכות הגוף פועלות בהתאם להתכווננות ההישרדותית שלנו. שרירי הגוף נדרכים לקראת הסכנה, השרירים מתכווצים כדי להתכונן לפעולת ההגנה. הלב פועם ביתר מהירות כי נדרשת אספקת דם באופן מהיר אל חלקי הגוף הנדרכים. הגוף כולו בעוררות גבוהה לקראת הבאות.. גם מערכת העיכול אינה נזקקת ברגעים כאלו לפעולה והדם יוזרם אל השרירים... לעיתים נחוש יובש בפה בשל כך. גם הנשימה נעשית קצרה ושטוחה כי הגוף דרוך והשרירים מכווצים מכדי לנשום לרווחה..
כשמופיעות חרדות, הכוונה היא, שהמערכת כל כך דרוכה ושכחה גם שאולי הסכנה יכולה לחלוף לאחר שניות או לאחר זמן מה. המערכת נשארת דרוכה ועם הזמן קפיצתכם היא מכל סימן שמתקשר איכשהו אל הסכנה. דריכות זו מתישה אתכם וגורמת להימנעויות ממצבים שיזכירו סכנה דומה, ובהמשך אתם עשויים למצוא עצמכם נמנעים מפעילויות שונות ויחד עם הימנעויות אלו הפחד מהופעת הפחד גדל עם הזמן.
יוסי הגיע אלי לטיפול בעקבות חרדה מנהיגה. הוא נמנע מנהיגה מאז אירוע בו נפגע בתאונת דרכים. למעשה מכוניתו ניזוקה והוא חטף מכות יבשות שכאבן חלף עם הזמן. יוסי נמנע מנהיגה והפך לתלוי בנהיגת אשתו עם הזמן גם נמנע מלהגיע לאירועים וצמצם יציאותיו מהבית. כשאשתו, עדן, הייתה נוהגת היה דרוך מאוד ומעיר לה ללא הפסקה בשל תחושות חרדה שהתגברו במהלך הנסיעה.
המערכת להגנה על הישרדותנו מסתמכת על תחושותינו כדי לזהות את האיום, הסכנה. הפחד מהופעת הפחד אצל יוסי, הביאו לכך שהיה נמנע ממצבים שהיו קשורים באופן אסוציאטיבי לזיכרון הסכנה ובכך מעוררים את רגש הפחד שוב. כי אז יוסי חווה סכנה והמערכת נכנסת לעוררות. כלומר, הפחד נחווה ויוסי נבהל מהופעת רגש הפחד ותחושותיו. בהתאם, המערכת האחראית על ההישרדות קולטת שהאיום קיים ומגיבה בדריכות הגבוהה שאינה משתחררת כל כך מהר. כך מופיעים התקפי החרדה אצל יוסי וכמובן באופן דומה אצל החווים חרדות שונות.
חרדות יופיעו באופנים שונים כגון:
חרדת מבחנים, ממקומות סגורים כמו מעלית,בטיול מערות ומחילות או חדר אחר סגור(קלסטרופוביה), מגבהים, מנהיגה, מנהיגה מחוץ לעיר, מטיסה, ממקומות הומי אנשים כמו הקניון ואולמות אירועים (אגורפוביה), בהתאם נמצא אנשים שנמנעים מלערוך קניות, חרדה חברתית וחרדה מהתקשרות לבן זוג, חרדה מהופעת מחלה או כל מחוש בגוף, היפוכונדריה, חרדה מאי סדר, אנשים יכולים לחוות התקפי חרדה שאינם מתקשרים להם לשום גורם, מה שנראה כהתקפי פאניקה, אך עם התחלת הטיפול ניתן יהיה לסמן את ההקשרים המעוררים את התקף החרדה.

טיפול ממוקד בחרדה:

כיום עם התפתחות חקר המח וההתבוננות על התפתחות המח, מתפתחות גם גישות חדשות לטיפול בהתקפי חרדה. הגישות האלו לוקחות בחשבון את מבנה ותפקוד המח במיוחד בחלק השייך למערכת ההישרדותית שלנו שהיא פועלת בערוצים החושיים, הרגשיים והתחושתיים. על כן, הטיפול ממוקד מאוד ועובד בערוצים הקוגניטיבי דפוסי החשיבה, הרגשי התחושתי והפיסי גופני. באופן זה, השינוי עובד על כל הערוצים ומאפשר את יצירת השינוי בו זמנית ומביא לתוצאות משמעותיות באופן ממוקד וקצר טווח.
EMDR- עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים ((Eye Movement Desensitization & Reprocessing הוא אחד הכלים המפותח ורווי המחקרים בעולם העובד באופן יעיל וממוקד עם חרדות ומביא לשינוי משמעותי בהתקפי חרדה. זהו כלי העובד על כל הערוצים שהוזכרו לעיל (קוגניטיבי, רגשי, תחושתי ופיסי) בשילוב עם עבודה של תנועות עיניים. בתהליך זה העבודה שלי אתכם מתמקדת על הקהיה ( הפחתת החדות) של עוצמת הרגש החרדתי באמצעות חשיפה הדרגתית לרגש הפחד כאשר המערכת האחראית על ההישרדות מסתגלת לתהליך ומאפשרת שחרור של העוררות ובכך הדריכות יורדת וההקשרים מעוררי החרדה פוחתים בעוצמתם.

למי מתאים הטיפול ב-EMDR?
EMDR זוהי שיטת טיפול וגם כלי טיפולי, הEMDR מתאים לכל סוג של חרדה, לעבודה עם התקפי חרדה, ותופעות פסיכוסומאטיות שונות כמו מגרנות, כאבי בטן, מחושים בגוף ועוד.
הטיפול אצלי בעזרת ה-EMDR הינו ממוקד וקצר טווח. בשלב ההתערבות הראשוני אני מקנה לכם כלים המאפשרים לכם לזהות את תחילת ההתקף ובמקביל להפחית עוצמת החרדה ולחוות שליטה והתמודדות עם החרדה. בהמשך אתם עוברים אצלי תהליך ממוקד המאפשר להפחית את התקפי החרדה עד החזרת תחושת השליטה והביטחון הבסיסי המוכר לכם.
במהלך הטיפול הממוקד בחרדות, אצלי, אנו נזהה את הבסיס החשיבתי של החרדה שהוא דפוס החשיבה המעכב אתכם משחרור החרדה לדוגמא: מחשבה שלילית של יוסי על עצמו נמצאה כ"אני לא שווה" מכיוון שצמחה מתוך דפוס חשיבה של: אני חייב להיות בשליטה. עם יוסי וכמוהו גם אתכם, נעבוד על שחרור דפוס החשיבה המעכב או ארגונו מחדש לכיוון מסתגל ולא מעכב. דפוסי חשיבה אלו צומחים על רקע נסיבות חיים ודפוסי חשיבה בסביבה בה גדלנו. מלדוגמא: לא זורקים לחם לרצפה, אם אין כסף אני לא שווה, אם הבית לא מסודר אני לא בסדר,וכו'. יותם שהגיע לטיפול אצלי, על רקע התקפי חרדה, ביטא דפוס חשיבה מעכב: אמא נפטרה מכאב לב בשל מצבי הבריאותי. במהלך הטיפול בו שילבתי טיפול EMDR, נוצר דפוס חדש ומסתגל: אמא נפטרה מכאב לב, אמא הייתה רגישה מאוד. עשיתי מה שיכולתי עבורה.
איך טיפול ממוקד בחרדות מסתיים?
לאחר תהליך ממוקד בטיפול בחרדות והערכה משותפת שלכם איתי אודות הישגי הטיפול, הטיפול מסתיים. רצף המפגשים בטיפול בשלבי הסיום, יתרווח למפגשים בטווחים רחוקים יותר על מנת לאפשר לכם להתמודד בהדרגה ולחוות עצמכם בהצלחה מתמודדים עם החרדה. יוסי, סיים את הטיפול ואת שלב רווח המפגשים. אולם גם אז סיכמנו את טווח העתיד בעבודתו עם החרדות. יוסי סימן לעצמו רמת חווית חרדה ופחד סבירה איתה יכול להתמודד וכמו כן, סימן לעצמו את רמת חווית הפחד, החרדה הנזקקת לחיזוק, תחזוק במפגש איתי. מרווחים אלו מאפשרים ליוסי לחזק את חווית ההתמודדות והיכולת שלו לחוות ולהתמודד עם הופעת הפחד, לעומת ההימנעות מלחוות את הפחד שהיא אחד ממאפייני החרדה.
ומה בסיום הטיפול?
גם אם מדובר בטיפול ממוקד וראוי להצלחה, לעיתים אנו מוצאים שהחרדה לובשת מלבוש אחר ועוברת לאגף אחר. לדוגמא, מחרדות ממחלות גופניות, עברה החרדה לסמפטום אחר של הימנעויות מיציאה לקניון ומקומות הומי אדם, או התפתחות של תופעות מגרנה.
אני כאן בשבילכם. תופעה זו של הופעת הסימפטום ה"חדש או המחודש" הינה נורמטיבית לאחר עבודה עם חרדה. אתם יכולים לחזור אלי לחיזוק ולארגון מחדש. לעיתים הופעת הסימפטומים לאחר הטיפול הינה חלק מהתהליך של העבודה העצמית שלכם ולעיתים זו יכולה להיות סמן או איתות לחלקים נוספים המצריכים חשיפה והביטואציה שהיא התרגול המביא להתרגלות לחלקים מעוררי הפחד עד כי שלא יפחידו יותר. במפגש איתי תוכלו להתמודד עם תופעה זו.

חרדות המתעוררות על רקע מערכות יחסים בזוגיות:

חרדה מבגידה, חרדה מנטישה, חרדה על רקע מאבקי כח, מכך שאחד מבני הזוג ירויח יותר, חרדה מכך שבן הזוג יעזוב פתאום וכדו .
מערכות יחסים בין בני הזוג מאופיינות ביחסי קרבה וריחוק ולכך השפעה רבה על חוויה בסיסית של בטחון. התא הזוגי שהינו יחידת היחסים האינטימית ביותר, מהווה כבסיס לחווית ביטחון ואמון. הזוגיות אם כך, עשויה גם להיחוות כמרחב חשוף ופגיע ופחדים עשויים להופיע בהקשר ליחסים וסביבה.

חרדות האופייניות לגיל השלישי:

השינויים שאתם עוברים בגיל השלישי אך מזכירים לכם את התהליך הטבעי והבלתי נמנע של האדם, ואלו אינם נתפסים אצל האדם והחברה כדבר חיובי. במקביל לשינויים הדרמטיים בגופכם ישנם שינויים שהחברה קובעת והם מכתיבים את התפיסה שלכם את עצמכם כתורמים ויעילים לחברה או כאנשים נתמכים, תלויים וכו'. הופעת חרדות שאינן נתפסות בהקשר ברור לאירוע מכונן או לרקע קודם הינן שכיחות, כמו כן, גם חרדות על רקע שינויים כמו מעבר בעיסוק, בקבוצת השתייכות חברתית, מות חבר קרוב, או אף מעבר דירה עשויים לעורר תופעות אלו של חרדה. להופעת חרדות בתקופה זו משמעות רצינית מאוד על רקע השינויים בסדר היום עם היציאה לגמלאות. יצירת זמן פנוי ואי עשיה מעכבת את התחזקותכם והתמודדותכם עם החרדות. חשובה מאוד יצירת מסגרת מחודשת של עיסוק ומשמעות שתתרום להצלחתכם המשותפת איתי, בהתמודדות עם החרדות במהלך טיפול.

חרדות בגיל ההתבגרות:

חרדות מופיעות פעמים רבות על רקע השינוי ההתפתחותי. התפתחות המתבגר ביכולתו לראות את האחר, בחשיבה מורכבת יותר וזאת במקביל למשמעות המקסימלית שניתנת לקבוצת השווים ולעמדותיהם. אי הוודאות באשר לערך העצמי התלויה כל כך במשוב מקבוצת השווים עשויה להיות קרקע פורה להופעת חרדות בסימפטומים שונים. לעיתים ההורים יכנו זאת כרצון למשוך תשומת הלב, אולם המתבגר אכן חווה זאת כחרדה. החשוב כאן הוא לאשר למתבגרים את חוויתם המציפה עד לכדי חרדות.
אחת החרדות השכיחה בהופעתה הראשונה בגיל ההתבגרות הינה הפרעת חרדה אובססיבית קומפולסיבית שהינה הפרעת חרדה תלויה ברגשות אחריות כלפי האחר וכלפי העצמי. החרדה מפני אי הסדר, מפני פגיעה באחר, מפני מחלות שיפגעו בעצמיו כדו'.
אצל ילדים חרדות עשויות להופיע בלבוש אחר מהמוכר לנו המבוגרים. ילדים יכולים להיראות עם בעיות התנהגות, אלימות, התפרצויות זעם או הסתגרות.


 
   
טיפול זוגי ברחובות | טיפול משפחתי ברחובות
אריאלה בכר- מטפלת זוגית ומשפחתית ברחובות.       ariela222@gmail.com

אריאלה בכר - מטפלת זוגית ברחובות |  מטפלת משפחתית ברחובות |  הדרכה הורים רחובות .
אריאלה בכר- טיפול זוגי ברחובות | טיפול משפחתי ברחובות | ייעוץ זגי ברחובות .
כל הזכויות שמורות לאריאלה בכר.  אין להעתיק ,לצלם ו/או לאחסן במאגר מידע ואין להשתמש באף חלק מתכני האתר שלא בקבלת רשות בכתב











 
לייבסיטי - בניית אתרים