מטפלת זוגית ברחובות | מטפלת משפחתית ברחובות
טיפול זוגי ברחובות | טיפול משפחתי ברחובות
דף הבית >> טיפול זוגי >> מעברים ואתגרים בזוגיות
 
האתגרים לחיי הזוגיות הם שונים הן בשלב מעגל החיים הזוגי והן בהקשר לשלב מעגל החיים האישי בהתייחס לגילאי בני הזוג והשילוב ביניהם.

 חיי הזוגיות מאותגרים במעברי החיים הטבעיים כגון המעבר מהרווקות לזוגיות והמעבר להורות, הרחבת המשפחה: המעבר להורות של ילד אחד להורות לשניים ויותר, זוגיות של הורים לילדים בגיל החביון, זוגיות הורים לילדים מתבגרים, זוגיות בגיל המעבר, זוגיות במקביל למעבר לסבתאות וסבאות, זוגיות בתהליך הקן המתרוקן והיציאה לפנסיה המאפיינת מעבר חיים משמעותי הנושא שינויים דרמטיים בסגנון החיים בחיי הזוג.

כמו כן, גם המעבר לגיל השלישי, מעברם של זוג בוגר לגור ליד הילדים והנכדים הינו מעבר חיים טבעי אולם הינו שינוי ומשפיע על חיי הזוגיות. 

מעברי חיים אלו  שהינם תהליכים טבעיים, עשויים להיחוות כמשבריים  בכך שמשמעותם עבור בני הזוג נחווית כאובדן לשלב קודם המזמן תהליך שינוי עתידי. מעברי חיים אלו, יוצרים בתורם הפרת איזון במבנה היחסים הזוגי ואילו הפרה זו של האיזון, בתורה, מאפשרת שינוי מאזן ומסתגל למעבר לשלב הבא בחיי הזוגיות.

מתי  בשלבי חיים אלו כדאי לפנות לטיפול? מהי המנורה האדומה המאותתת לצורך לפניה לטיפול?

כאשר אחד מכם או שניכם מרגישים שהמעבר מדכדך אתכם, שמשהו השתנה באיכות התקשורת ביניכם, כאשר אחד מכם מגיב רגשית שונה מהרגיל, לדוגמא  פגיעות מרובה יותר מהרגיל, מתוח יותר, כשפורצות מריבות באופן לא רגיל,  אתם מוצאים את עצמכם רואים רק את השלילי בבן הזוג ולא יוצאים מזה, שינוי במימד היחסים האינטימיים, ופגיעה בתפקוד היומיומי. במצבים אלו, אתם חשים שהדרכים היצירתיות שלכם להתמודדות עם המעבר מגיעות למבוי סתום או שאתם חשים שמעבר חיים זה הינו בעל השפעה משמעותית עליכם ואתם זקוקים לגורם מקצועי שיתמוך ויאפשר את השינוי האופטימלי עבורכם. זה העיתוי המתאים לפנות לטיפול הזוגי. הטיפול הזוגי מאפשר קבלה, השלמה בתוך תהליך טבעי של החיים והתארגנות מחדש של המערכת באופן  אדפטיבי למעבר לשלב החיים הבא תוך השמירה על התא הזוגי ופיתוחו המתמיד.

כמה מילים על האפשרויות להגיע לפתרונות יצירתיים אצלי בטיפול: כבר בתחילת הטיפול אני קשובה לדרכי ההתמודדות שלכם והיכולות שלכם לפתרון קשיים ובעיות. אני קשובה אצלכם לכוחות שלפעמים קשה לכם לפגוש בם או לראות אותם כמשאבים עבורכם כשאתם מרגישים טובעים או תקועים בבעיה.  כוחות אלו עשויים להיות המנוף, בהמשך, לחשיבה היצירתית המתאפשרת בעזרתה תוכלו לחלץ את הקושי ממקומו ולייצר את השינוי המצופה.

אביבית הגיעה אלי לטיפול לאחר שנתיים מאז תאונת דרכים בה נפגעה ברגלה. אביבית שהתה בביה"ח כשמונה חודשים בשל  סיבוך של נמק ברגלה.  בכל פעם לאחר שהיא חצתה כבישים מצאה את עצמה מבוישת ביותר מפאת צעקות שבקעו מגרונה ותנועות ידיים מבוהלות. בעבודה בטיפול בחיזוק ליכולותיה היצירתיות אפשרה אביבית לעצמה להפוך את התנועות  לתנועות בעלות משמעות של שליחות. היא מצאה את עצמה מניעה את ידיה במחוות תודה לכלי רכב שעצרו ונתנו זכות קדימה להולכי הרגל. כאשר המחווה הינה במטרה לעודד את הנהגים לשימת הלב ולאדיבותם כלפי הולכי הרגל. לאחר עבודה זו החלה הטבה משמעותית בחציית הכבישים תנועות הידיים השתנו והפכו לרצוניות ופחתו באופן ניכר. כיום אביבית חוצה כבישים ללא חוויה של בושה. אני נדהמת לא פעם, מהדרכים המרובות, השונות ושאינן צפויות אך האפשריות ושבכוחן לחולל את השינוי.

האמירה שלי אליכם על כוחו של החלק היצירתי בטיפול יונקת רבות מהגישה הנרטיבית בה זיהוי ואבחון הבעיה נבנה על פי האופן בו אתם מספרים את סיפורו של הקושי שנכנס לתוך חייכם ובהתאם לכך הדרך לשינוי נבנית מתוך הכרת הסיפור האחר שלכם, סיפור התקווה, שהוא פחות ניכר אך הוא יוצר השינוי כי הוא נמצא בערוץ היצירתיות והיכולות שלכם. הטיפול הוא אתכם- יחד אנחנו יוצרים שינוי. על כן, הטיפול נבנה על הרצון שלכם לשינוי ועיצובו.  כלומר, סיפור התקווה יבנה עם הכיוונים שעולים מכם לשינוי המצופה שהם חלק מהמוטיבציה שלכם בטיפול.

בתוך התהליך הטבעי הזה ישנם מעברי חיים שבמהלכם הופיעו קשיים או אתגרים, כמו: בעיות וטיפולי פוריות ואף דיכאון שהופיע לאחר לידה, לידה של תאומים על אתגריה כמו החלוקה של ההורות עבור השניים בו זמנית, וכן גידול ילד עם צרכים מיוחדים. שינויים בגין התפתחות בחיים כמו רכישת ובניית בית, שינוי בקריירה, יציאה לפנסיה מוקדמת וטיפול בהורה בוגר אף הם חלק משלבים בחיים העשויים להיות מלווים בקשיים. מעברים אלו עשויים להיות פתאומיים וטראומטיים כמו גילוי נכות או אבחנה בדבר מחלה קשה אצל הילד. כמו כן עשויים מעברי חיים  נושאי קשיים אלו  להיות תהליכים מתמשכים שבמהלך הזמן סופחים אליהם קונפליקטים בין ערכים ובין העדפות שונות של בני הזוג. לדוגמא, תהליך השיקום של הילד שאך זה התגלתה אצלו נכות המעוררת דילמה  ערכית ומאבק פנימי רגשי אצל כל אחד מההורים וכן ביניהם, לגבי הבחירה אם להשקיע בשיקומו המרבי לעומת הבחירה להשקיע באופן חלקי על מנת לאפשר השקעה בהתפתחותם של הילדים האחרים.

לכאורה שינוי כמו רכישת ומעבר דירה עשויים להיות שינויים משמחים, או לחילופין מעוררי דאגה אם לא מתוכננים נכון בתחום הכלכלי. לפנינו דוגמא לשינוי שכזה שלא היה תלוי בגורם לחץ כמו גורם כלכלי, אולם היה נעוץ בו טריגר אחר שעורר את החרדות.

ירדנה ומוטי בעשור הרביעי לזוגיותם, בחרו לרכוש דירה לאחר שנים רבות בביתם הוותיק מאז נישואיהם זה לזו. עם התקרב הזמן לסיום המצופה של בניית הדירה החדשה. ירדנה החלה לחוש סחרחורות ובחילות וכאבים בשרירי הגפיים. כמו כן הרגישה שעם הזמן היא נמנעת מלבקר בבית החדש והנבנה ומצאה את עצמה מתקשה לבחור ולקבל החלטות באשר להתקדמות הבנייה. לדוגמא: בחירת מטבח ועיצוב הפנים של הבית. קובי, בעלה, היה מוטרד ממצבה. בפנותם אלי לטיפול בהתקפי החרדה של ירדנה, התברר שיציאתה של ירדנה לפנסיה והשינוי בסדר יומה היו טריגר לתחושה מתגברת של ריקנות וחוסר משמעות בחיים בעוד קובי מילא את יומו עם יציאתו לפנסיה בעיסוקים האהובים עליו, ירדנה הרגישה שאיבדה את תפקידה במשפחה, הנכדים כבר גדלו ופחות הייתה מגויסת לעזור אינטנסיבית לבנותיה. דבר זה הפגיש את ירדנה עם חלקים דכאוניים שהעלו זכרונות של אובדן אמה בתאונת דרכים בהיות ירדנה בגיל העשרה. מעבר הדירה סימל את השינוי והציף את התחושות של הריקנות והתגברו פחדים מהשינוי המתקרב. עבודה עם השינוי ומשמעותו על רקע אובדן כאשר במקביל ירדנה, החלה לפתח משמעות אחרת לתקופת חיים חדשה זו אפשרו לירדנה לחזור לקבל החלטות ולקדם את תהליך מעבר הדירה במקביל לבניית משמעות חדשה לשלב החיים החדש.
 
טיפול זוגי ברחובות | טיפול משפחתי ברחובות
אריאלה בכר- מטפלת זוגית ומשפחתית ברחובות.       ariela222@gmail.com

אריאלה בכר - מטפלת זוגית ברחובות |  מטפלת משפחתית ברחובות |  הדרכה הורים רחובות .
אריאלה בכר- טיפול זוגי ברחובות | טיפול משפחתי ברחובות | ייעוץ זגי ברחובות .
כל הזכויות שמורות לאריאלה בכר.  אין להעתיק ,לצלם ו/או לאחסן במאגר מידע ואין להשתמש באף חלק מתכני האתר שלא בקבלת רשות בכתב











 
לייבסיטי - בניית אתרים